Köpa begagnad motorcykel

RC24

Written by: admin

June 8, 2021

Vad ska man tänka på när man köper en begagnad motorcykel?

Jag har fått den frågan massor av gånger i år. Betydligt oftare än tidigare år faktiskt.

Vi i Sverige har en riktigt bra begagnatmarknad för mc. De flesta hojar här används bara för nöjeskörning, vid fint väder, och förvaras i stort sett alltid inomhus. Förvaring inomhus är dessutom ofta ett krav från försäkringsbolagen, och borgar för att många av våra cyklar har skyddats från väder och vind. Det som kan vara ett problem är dock att motorcyklar i Sverige ofta står stilla under långa perioder, och om ägaren av någon anledning inte kan köra en säsong, så har hojen plötsligt stått i ett och ett halvt år. Alla motorfordon mår bra av att motioneras regelbundet, och motorcyklar som står länge beckar ihop. Saker börjar att kärva, packningar torkar osv.

När man köper en hoj ska man alltså inte stirra sig blind på miltalen, utan istället förvissa sig om att fordonet inte har stått under långa perioder. Motorcyklar är generellt sett känsligare än bilar, så titta noga på serviceprotokoll. Titta också på vilken utrustning som medföljer och att cykeln ger ett gott visuellt intryck. Alla slags läckor ska man självklart vara uppmärksam på, och skicket på drivpaket, däck och bromsar är viktigt då dessa slitdelar snabbt kostar ganska mycket pengar. En hoj som är besiktigad är också att föredra då man kan provköra lagligt, och en besiktning betyder också att någon annan, som är opartisk, har tittat på och bedömt hojen utifrån trafiksäkerhetssynvinkel.

Visst låter det som att jag har full koll på detta med att köpa hoj!

Japp, man har väl varit med förut.

När jag bestämde mig för att köpa den där VFR 750F’en som jag har varit sugen på sedan jag fick körkort för 125’a, så var det alltså en besiktigad och körklar hoj, med matchande väskor och singelsadel (cuts) som jag letade efter. En hoj i så bra skick som jag kunde hitta för den budget som jag hade satt upp. Min vana trogen så köpte jag den första som jag tittade på. Den hade inte singelsadeln. Den hade punka på bägge hjulen. Alla kåporna hade defekter. Den hade gått över 8.000 mil, och den hade stått i sju år… Men herregud –Den var ju i rätt färg och hade i alla fall en matchande väska. Den startade ju dessutom med startgas och alla lysen funkade.

Nu ska jag bara…

Non sponsored links below

You May Also Like…

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *